W związku z odnotowanymi zdarzeniami dotyczącymi wyłudzeń pieniędzy przez osoby przedstawiające się jako pracownicy Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Starachowicach przekazujemy niniejszy komunikat.
Najbardziej typowym przykładem wyłudzenia pieniędzy jest podawanie się za inkasenta podczas odczytu wodomierza. Odnotowano również usiłowanie oszustwa podczas rozmowy telefonicznej, w której rzekomi pracownicy wodociągów próbowali nakłonić odbiorcę wody do zapłaty zaległych faktur podając przy tym zmienione numery rachunków bankowych.
Na co powinien zwrócić uwagę odbiorca, aby ustrzec się przed oszustem?
- Inkasenci przy każdym odczycie wodomierza muszą posiadać legitymacje służbowe ze zdjęciem, stanowiskiem służbowym, odpowiednim numerem i danymi przedsiębiorstwa.
- Inkasenci dokonują odczytów zasadniczo w godzinach 8:00-19:00. Odczyty wodomierzy nie są dokonywane w niedziele i święta.
- Inkasent nie ma uprawnień prezentowania ofert sprzedaży ani zawierania umów, chyba że złożyli Państwo uprzednio stosowny wniosek.
- Jeżeli chcą Państwo zapłacić, inkasent powinien wydać fakturę wydrukowaną z posiadanego urządzenia elektronicznego.
- Inkasent może pobierać zapłatę za inne wykonane przez przedsiębiorstwo usługi, jednak każdorazowo drukuje stosowne pokwitowanie.
- Kwota odnotowana na podsumowaniu faktury powinna być równa kwocie zapłaconej do rąk inkasenta.
- W przypadku nieopłacania należności za wodę lub ścieki po uprzednim otrzymaniu pisemnego upomnienia w sprawie uregulowania zaległych opłat, pracownicy przystępujący do odcięcia wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego mają prawo pobrać należności z tego tytułu wystawiając pisemne pokwitowanie.
- Pracownicy przedsiębiorstwa kontaktują się telefonicznie w sprawie zaległości w opłatach, jednak każdorazowo wskazują na numery niezapłaconych faktur. Numery rachunków bankowych nie są przekazywane telefonicznie, gdyż znajdują się na wysłanych fakturach lub upomnieniach.
- Jeżeli mają Państwo dalsze wątpliwości co do tego, że osoba podająca się za inkasenta jest nim faktycznie, prosimy w obecności tej osoby o telefon do Biura Obsługi Klienta pod numer 41 275-03-57 lub 41 275-03-67 w godzinach 6:30 do 14:30, z wyjątkiem czwartku od godz. 8:00 do 16:00, celem potwierdzenia jej tożsamości.
- Zapłata za wodę i ścieki inkasentowi nie jest obowiązkowa, dlatego też w razie wątpliwości można zapłacić wystawioną fakturę przelewową w banku lub na poczcie.
- Przedsiębiorstwo nie wysyła faktur ani upomnień za zaległe opłaty na adres poczty elektronicznej (e-mail) lub za pomocą wiadomości tekstowych (sms), chyba że została złożona odpowiednia pisemna zgoda.